Wedding Review : Pelamin Nikah by Fahrenheit69

Tuesday, December 23, 2014

Sebelum ni, Wa ada sedikit kekeliruan untuk pilih nikah di masjid atau di rumah. Kalau ikut kan ramai suka di masjid sebab senang, tak perlu nak sepah-sepah rumah. Kenduri juga, selalunya masjid ada sediakan pakej makanan atau tempat sahaja. Pada mulanya, abang Wa suggest untuk nikah di Masjid Besi, Putrajaya. Memandang Mama tak berapa nak setuju sebab takut susahkan orang, dan fikir orang-orang tua yang nak pergi. Dengan transport lagi, agak sedikit kelam kabut. Jadi, Mama stay plan nikah di rumah.

Tambahan pula, Baba ada tanya imam di masjid, kebanyakkan orang Bangi suka nikah di luar seperti Putrajaya atau rumah. Rumah Wa dengan masjid tu, memang boleh kira 300 meter kot. Dan Masjid sekarang dah ada protokol sendiri. Tak boleh hias, tutup aurat, buat bising dan ada yang tak benarkan jurugambar yang ramai. Aktiviti agak terhad, kira lepas nikah terus balik! Ada tak uols jumpa macam tu. Ini kerana nak menjaga kesucian ketertiban masjid tu. Hmm Wa sokong juga. Lastly, Baba pun minta nikah di rumah. Abang Wa punya team yang akan amek gambar, memang diorang tahu betapa susahnya nak snap gambar yang cantik kalau nikah di dalam rumah yang sempit. Dugaan ramai jurugambar, nak snap banyak penghalangnya nanti. Jurugambar susah nak dapat posisi menarik. Haa tu sesetengah jurugambar rasa agak mencabar sikit.

Bermulanya pencarian pelamin nikah di rumah. Wa ada tanya beberapa vendor lain seperti Azmah Ahmad Wedding Deco (AAWD), Zaifie Zainal (pernah buat pelamin tunang Wa), BeautyMe Wedding (buat Liyana Jasmay kenduri baby dia, Eyka Bridal Bangi, beberapa lagi yang Wa jumpa dalam Instagram. On the top list AAWD selepas Wa jumpa di festival Jom Kahwin, Shah Alam kerana suka dengan platform hantaran transparent! Survey di Eyka Bridal, pakej sangat menarik, pelamin cantik, harga cantik, tapi masa tu platform hantaran tu dia takda buat lagi (recommended tau, pelamin dia cantik2)

Yang lain harga tak munasabah RM1k hanya pelamin sahaja T_T Yang murah pun, just sangat simple, prop cincai punya. Wa ada tengok kawan kahwin, kebetulan Wa ada follow IG Fahrenheit69. Tengok pelamin yang sama Wa suka. Jadi Wa terusnya ambil dia.





Fahrenheit69
Nama owner dia Ramzee. Very professional and bagus. Dia akan bagi suggession yang uols akan rasa nak ikut je cakap dia. Haha he's very talented la. Young and high motivation person. Tabik kat dia. Dia kira baru jugak bukak business ni. Benefit bila kita ambil vendor yang macam ni, fresh, young, creative and talented adalah diorang tak berkira. Sebab nak beri yang terbaik dekat client diorang. Yes true. Even my family sukat sangat hasil kerja dia.

Pakej Pelamin Nikah
Pakej pelamin yang Wa ambil ada ; pelamin, bunga fresh flower 4 pasu, platform hantaran, FOC bekas hantaran,FOC hand bouquet dan set meja nikah bersama bantal. Harga kesemua adalah RM1k. For me, its a bonus to get that price untuk fresh flower. Most of pelamin nikah, harga artificial pun dah hampir 1k. Plus, Wa ada request nak tambah side wall curtain.

Design Pelamin Nikah
Masa discussion, Wa ada bagi beberapa contoh design yang Wa suka. Especially bahagian flow curtain tu. Hehe Wa minta refer pada gambar ni. Tapi tak sama sikit haha.






Wa suka clean and white. If dulu takda curtain kat side wall, jadi Wa tambah bagi nampak sama semua. Nak tangkap gambar nanti cantik lah. Bunga tu Wa bagi tema warna apa. Basically, bunga Wa tak kisah pun, if pakej macam selalu ada limitation lah. Bunga mahal dia tak masukkan. Paling best karpet die bagi full satu hall. Lampu LED warna pun ada sekali. If berminat boleh follow IG @fahrenheit69 !
Wa belanja gambar okay :)



Enjoice!

2 comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Cantik pelamin, Wa. Harga 1k tapi lengkap kira murah sangat dah tu!

    ReplyDelete

Latest Instagrams

© Wakdingding. Design by FCD.