Pregnancy Update 40 weeks : Pengalaman Checkup Air Ketuban Bocor

Friday, October 2, 2015

Sambungan cerita..

Sampai sahaja di Hospital Putrajaya, terus menuju ke Dewan Bersalin. Kaunter pendaftaran agak sibuk dengan pendaftaran dan kes-kes bersalin. Jangan lupa bawa buku merah. Agak lama di kaunter, sebab nurse settle kan kes pendaftaran yang terdahulu. Ada saja gangguan bila nak daftar nama. Akhirnya ada seorang nurse bantu untuk daftar dalam sistem. Bila dah key in, nurse print out sticker untuk record dan keluar kan buku temujanji kecil. Selesai daftar, nurse panggil masuk ke Observation Room untuk doctor check selanjutnya.

Masuk saja dibilik, nurse minta tanggalkan panties dan check air kencing, bacaan BP dan berat. Ada 4 katil di sediakan untuk pantauan. Alhamdulillah masa masuk Wa dapat katil kedua. Ada dua kosong. Sebelah Wa ada patient yang juga suspect air ketuban bocor. Bila baring, nurse buat semakan jantung bayi iaitu CTG. Sementara tunggu untuk cek keputusan CTG, ada patient baru masuk yang dah menjerit-jerit sakit. Aduh aduh aduh. Nurse pula pening nak daftarkan patient ni sebab takda buku merah agaknya dan dia Orang Asli. Yang gerunnya dia buat patient lain diam seribu bahasa sebab kami juga gementar! Dek kerana raungan kesakitan contraction dia, Wa fikir macam mana la  bila aku nanti hehe. Kemudian bila dia menjerit kuat, nurse cek, dah full bukaan die. Terus bergegas ke LR dengan pantas.

Sambungan selepas tu.. Nurse pun tanya la soalan-soalan. Bila, pukul berapa, air macam mana, sakit tak etc. Then ada doktor muda datang tanya soalan. 'Puan kejap lagi kita cek laluan ye'. Wa angguk saja. Tak lama lepas tu, ada senior doktor datang dengan doktor muda tadi bersama nurse. 'Puan kita nak cek laluan ye, proses agak kurang selesa. Tapi kita harap puan bertenang'. Ok masa tu Wa dah fikir macam-macam. Sekali dia keluarkan "mulut itik" memang scary. 'Er doktor, besar betul ye benda tu' Doktor pun gelak saja. 'Maaf ye Puan, kami harap puan tak melawan. Minta puan angkat kaki dan buka kaki luas-luas ye'. Huhu mula lahhhh..memang tak selesa sebab doktor akan cari laluan  di perineum. Bukan sikit tapi dalam, dan doktor akan masukkan sesuatu untuk tengok sample untuk cek air apa yang keluar. Keputusan yang Wa dapat, negatif air ketuban. 

Doktor kata itu adalah air selain air ketuban, errrrr. Macam keputihan. Wa agak pelik juga, sebab berwarna coklat dan ia adalah air jernih. Tapi akur saja keputusan doktor. Bukaan pun tiada, jadi doktor minta balik. Doktor bagi temujanji, untuk induce jika belum bersalin lagi iaitu 9 Septermber. Sebenarnya agak lega sebab nama dah register di Hospital Putrajaya, pastu dapat pula temujanji hehe. Dalam fikiran takut-takut kena tolak ke hospital lain. Bila dengar induce, orang kata better jangan induce sebab ia lebih sakit! Maklumlah, sakit bersalin yang terpaksa. 

Post a Comment

Latest Instagrams

© Wakdingding. Design by FCD.